Proč a jak se budují polní cesty

Proč a jak se budují polní cesty

Úkolem pozemkových úprav je uspořádat pozemky tak, aby to lépe vyhovovalo jejich majitelům a hospodařícím zemědělcům. Scelují se nebo naopak dělí, narovnávají se jejich hranice, aby na nich bylo možné racionálně hospodařit, a zajišťuje se jejich přístupnost. A právě s ohledem na ni se budují polní cesty. Ale nejen kvůli tomu.

Státní pozemkový úřad navrhuje polní cesty v pozemkových úpravách v rámci širšího komplexu opatření, který se jmenuje plán společných zařízení. Po vypořádání pozemků dochází k postupné realizaci jednotlivých opatření, jako jsou právě polní cesty, mokřady, nádrže nebo biotopy. Polní cesty se staví proto, aby měli vlastníci a hospodařící zemědělci přístup ke svým pozemkům. Avšak stejně tak důležité je, že zvyšují prostupnost krajiny.

Jak bude cesta vypadat, jak bude široká nebo jaký bude mít povrch, vždy vychází z technických návrhů autorizovaných inženýrů projektantů. Třeba zrovna volba povrchu polní cesty závisí na řadě parametrů, jako je očekávané dopravní zatížení zemědělskou technikou, intenzita provozu, velikost svozné plochy, sklonové poměry vozovky aj. Cesty se proto musí budovat z materiálů, které takové zátěži odolají a díky kterým budou dobře udržitelné a celoročně sjízdné.

Zpevněné polní cesty také odvádí provoz zemědělské techniky mimo zastavěné části vesnic a propojují sousední obce. V době, kdy se zpracovává projektová dokumentace, projednává se typ polní cesty s úřady, které mají na starost životní prostředí, případně s Agenturou na ochranu přírody a krajiny (AOPK). U cest s plánovaným nižším dopravním zatížením se využívají alternativní plochy, například pouze kolejové cesty (kryt z dílců). Ale to jen v případě, že s tím souhlasí orgány životního prostředí nebo AOPK. Cesty s krytem z vegetačních dílců lze využít pouze v omezeném rozsahu, spíše pro odstavné plochy. Polní cesty často doplňují příkopy na svedení vody do vodoteče, protierozní prvky či doprovodná zeleň, která chrání půdu a pomáhá přírodě.

Alfatobeton

Alfatobeton

Asfaltobeton

Asfaltobeton

Kolejová cesta

Kolejová cesta

Penetrační makadam

Penetrační makadam

Penetrační makadam

Penetrační makadam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Profimedia.cz, SPÚ

Sdílejte článek:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kalendář akcí

Více akcí

ŽÍT KRAJINOU NA FACEBOOKU

1 den 28 minut

Vítězové 12. ročníku soutěže Žít krajinou si včera v Rytířském sálu Senátu Parlamentu ČR převzali svá ocenění. Přijměte pozvánku na výlet po oceněných projektech...

s Jihlava (oficiální fb stránka); Obec Bílov

1 týden 3 dní

Chtěli bychom vás upozornit na novelu veterinárního zákona, kterou připravilo Ministerstvo zemědělství. Každý chov s více než třemi fenami bude muset být nahlašován a registrován u příslušných krajských veterinárních správ. Cílem této novely je potlačit nelegální a neetické obchodování se psy z takzvaných množíren.
Novelu již schválila vláda a vejde v platnost 14. prosince 2019.

2 týdnů 2 dní

Obec Zálezlice si toho hodně vytrpěla. V roce 2002 se přes ní přehnaly povodně a prakticky celou vesnici srovnaly se zemí. Díky společnému úsilí a pomoci lidí prakticky z celého světa se nakonec podařilo vesnici obnovit. Aby toho nebylo málo, tak se obcí prohnaly povodně i v roce 2013.
Nyní však můžeme říct, že si obyvatelé Zálezlic mohou již oddychnout. Ve spolupráci se Státním pozemkovým úřadem vznikl u obce 1500 metrů dlouhý protipovodňový val, který by měl obec před podobnou katastrofou ochránit!

Sdílejte článek:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn