Proč a jak se budují polní cesty

Proč a jak se budují polní cesty

Úkolem pozemkových úprav je uspořádat pozemky tak, aby to lépe vyhovovalo jejich majitelům a hospodařícím zemědělcům. Scelují se nebo naopak dělí, narovnávají se jejich hranice, aby na nich bylo možné racionálně hospodařit, a zajišťuje se jejich přístupnost. A právě s ohledem na ni se budují polní cesty. Ale nejen kvůli tomu.

Státní pozemkový úřad navrhuje polní cesty v pozemkových úpravách v rámci širšího komplexu opatření, který se jmenuje plán společných zařízení. Po vypořádání pozemků dochází k postupné realizaci jednotlivých opatření, jako jsou právě polní cesty, mokřady, nádrže nebo biotopy. Polní cesty se staví proto, aby měli vlastníci a hospodařící zemědělci přístup ke svým pozemkům. Avšak stejně tak důležité je, že zvyšují prostupnost krajiny.

Jak bude cesta vypadat, jak bude široká nebo jaký bude mít povrch, vždy vychází z technických návrhů autorizovaných inženýrů projektantů. Třeba zrovna volba povrchu polní cesty závisí na řadě parametrů, jako je očekávané dopravní zatížení zemědělskou technikou, intenzita provozu, velikost svozné plochy, sklonové poměry vozovky aj. Cesty se proto musí budovat z materiálů, které takové zátěži odolají a díky kterým budou dobře udržitelné a celoročně sjízdné.

Zpevněné polní cesty také odvádí provoz zemědělské techniky mimo zastavěné části vesnic a propojují sousední obce. V době, kdy se zpracovává projektová dokumentace, projednává se typ polní cesty s úřady, které mají na starost životní prostředí, případně s Agenturou na ochranu přírody a krajiny (AOPK). U cest s plánovaným nižším dopravním zatížením se využívají alternativní plochy, například pouze kolejové cesty (kryt z dílců). Ale to jen v případě, že s tím souhlasí orgány životního prostředí nebo AOPK. Cesty s krytem z vegetačních dílců lze využít pouze v omezeném rozsahu, spíše pro odstavné plochy. Polní cesty často doplňují příkopy na svedení vody do vodoteče, protierozní prvky či doprovodná zeleň, která chrání půdu a pomáhá přírodě.

Alfatobeton

Alfatobeton

Asfaltobeton

Asfaltobeton

Kolejová cesta

Kolejová cesta

Penetrační makadam

Penetrační makadam

Penetrační makadam

Penetrační makadam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Profimedia.cz, SPÚ

Sdílejte článek:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kalendář akcí

Více akcí

ŽÍT KRAJINOU NA FACEBOOKU

2 dní 7 hodin

Zapojili jsme se do akce "Ukliďme Česko s SPÚ".

Třicet dobrovolníků z řad zaměstnanců SPÚ sesbíralo v Praze mezi Modřany a Hodkovičkami více než 25 pytlů odpadků. Děkujeme MČ Praha 4 za bezplatný svoz a likvidaci pytlů.

Akce se uskutečnila ve čtvrtek 17.5. #uklidmecesko #vidlsemuklidilsem #mčpraha4

5 dní 8 hodin

Ing. Vilém Jurek : "Mám první radu pro všechny majitele zemědělské půdy. Zajeďte se podívat, jak váš pozemek vypadá a co se na něm pěstuje... Chcete vytvořit remízek v poli? Chcete zachránit alespoň malý kousek polnosti pro přírodu? Už se nemůžete dívat na ty obrovské lány připomínající poušť? Máte jedinečnou možnost to změnit!"

Přečtěte si celý článek Ing. Jurka, krajinného ekologa a vedoucího úseku Péče o přírodu v Rezekvítku.

https://www.kulturni-noviny.cz/nezavisle-vydavatelske-a-medialni-druzstvo/archiv/online/2019/20-2019/strucny-manual-jak-udelat-neco-dobreho-pro-krajinu

1 týden 9 hodin

V Rodově právě budujeme poldr, zasakovací průleh, protierozní hrázky pro snížení eroze půdy i smyvu a splachu ornice ze svažitých terénů až do zastavěného území obce. Současně poldr usměrní odtok vody z přívalových dešťů a zadrží vodu v krajině. Následnou výsadbou 123 stromů, 676 keřů a zatravněním v poldru, zasakovacím průlehu a liniově podél polních cest a svahů protierozní hráze a příkopů zapojíme zeleň do této intenzivně obhospodařované krajiny.

Sdílejte článek:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn